Dentysta
2 lutego, 2021
Konstrukcja dachu – solidne budownictwo na lata
8 lutego, 2021

Dlaczego warto kupić certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet daje w tych czasach ogromną liczbę możliwości, posługując się nim można wykonać wiele spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można głównie używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono z myślą zastąpienia do tego momentu stosowanego podpisu własnoręcznego. Choć nie wypierają go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm stosowanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych przeważnie łączy się z przesyłaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów pozwala na zmniejszenie czasu, który dotąd trzeba było przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, zwykle również poczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same formalności można załatwić bez wychodzenia z biura lub mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Na początek należy zaznaczyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto najpierw pomyśleć, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany znajdzie zastosowanie tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei większe funkcje, z powodu czego spora część przedsiębiorców go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, jaki można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy również np. e-malie, umowy i kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest całkowicie darmowy, natomiast za podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, po czym można go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany również ma swój termin do 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis jest normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, rozkładając kwotę na pełen czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania . Dlatego, że elektroniczny podpis tworzony z wykorzystaniem nowoczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony posiadania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego zastosowania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, e-podpis  umożliwia również dopełnianie wielu innych dokumentów. Dla przykładu poprzez osobisty podpis kwalifikowany m.in. można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy na odległość i brać udział w przetargach i aukcjach online. Obok tego możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie popularnych jest elektroniczny podpis Eurocert. Żeby mieć podpis elektroniczny należy nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt i program, przy tym określając, na jak długi czas ważności podpis jest nam użyteczny. Po odbiorze zestawu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko dzięki temu elektroniczny podpis będzie aktywny i dobry do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

Jak korzystać z osobistego e-podpisu?

Od chwili instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji osobistego e-podpisu, poprzez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna powodować większego trudu. Trzeba podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem poprzez program prostą opcją „podpisz” nanieść na przygotowany dokument elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zapewni całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok