Ocieplanie poddaszy Toruń ocieplanie pianką poliuretanową otwartokomórkową systemy otwartokomórkowe Bydgoszcz
Pianka poliuretanowa otwartokomórkowa
10 lutego, 2017
Fundacja Arkadia zatrudnianie osób niepełnosprawnych praca dla niepełnosprawnych
Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej
14 lutego, 2017

Pojazdy uprzywilejowane przepisy

Kurs na bankowozy Kurs na kierowcę karetki pogotowia Kurs dla przewoźników pieniędzy

Kurs na bankowozy Kurs na kierowcę karetki pogotowia Kurs dla przewoźników pieniędzy

Co to jest pojazd uprzywilejowany?

Większość z nas zdecydowanie natrafił na taki pojazd na swojej drodze. Bynajmniej nie chodzi tutaj o kierowców zwykłych samochodów osobowych, którzy naruszają kodeksy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są wszelakie środki transportu, których zadaniem jest ocalanie ludzkiego zdrowia, życia bądź dobytku, a także zapewnienie bezpieczeństwa w państwie. Ci, którzy zajmują miejsce za kierownicą takich pojazdów mają przymus sygnalizowania kolejnym uczestnikom ruchu samochodowego, iż bynajmniej nie będą dostosowywali się do typowych przepisów. Głównie kolorami migocących świateł i dźwiękami o względnym tonie. Inaczej mówiąc: pozostali kierowcy, przechodnie, i kolarze muszą zdać sobie sprawę, że spieszy ambulans bądź straż pożarna. Do aut, które mają nietypowe koncesje, przyporządkowujemy, m.in.: pojazdy zawodowej straży pożarnej, karetki reanimacyjne, pojazdy straży miejskiej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Inspekcji Transportu Drogowego, jednostek kontroli skarbowej, pojazdy związane z ratownictwem górskim. Do ważnych aut uprzywilejowanych przynależą pojazdy transportujące wartości majątkowe, a mianowicie tzw. bankowozy. Ponad to – samochody agencji ochroniarskich, spółek kurierskich, spółek pocztowych oraz nietypowe pojazdy dowożące groźne produkty o ogromnie dużej wartości.

W jaki sposób? uzyskać ”przywilej” kierowania pojazdem straży granicznej bądź pojazdem pocztowym?

Istnieje kilka powszechnych reguł, którymi powinniśmy się kierować w trakcie otrzymywania zezwolenia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi, przykładowo powinniśmy mieć ukończone 21 lat, mieć prawo jazdy dobrej kategorii, orzeczenie od lekarza medycyny pracy oraz psychologa o tym, iż nie ma zastrzeżeń zdrowotnych do panowania wspomnianym samochodu. Oprócz tego bezwarunkowo należy przejść kurs w ośrodku udoskonalania metody jazdy oraz zdać pomyślnie egzamin. Ujmuje on dwie kluczowe części składowe – teoretyczną i praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie wyuczenie kursanta należytego reagowania w dziwnych oraz ciężkich sytuacjach na ulicy. Dobrym wzorcem jest prezentowanie „skali odporności” samochodu, inaczej granicy po przejściu jakiej traci się nad nim władzę. Szkic zajęć musi obejmować prowadzenie, m in. karetką na obszarze manewrowym, planszy antypoślizgowej i szlaku ćwiczebnym. Wszystkie nabyte zdolności oraz wiedza są sprawdzane w trakcie egzaminu praktycznego. W modelach pojazdów przemieszczających wartości materialne obligują takie same wskazówki.

Jaki kurs warto wybrać?

Mówiąc w skrócie w ośrodkach udoskonalania metody jazdy można przystąpić do dwóch odmiennych szkoleń – podstawowego i uzupełniającego. Pierwszy muszą odbywać osoby, które pragną nabyć wiadomości o podstawach techniki jazdy w okolicznościach specjalnych, o aktach ruchu drogowego, klasycznych oraz specyficznych warunkach na drodze i z psychologii przewozu. Inaczej mówiąc – zamierzają uzyskać upoważnienia do kierowania autami uprzywilejowanymi czy przesyłającymi wartości majątkowe. Tymczasem kurs uzupełniający jest to poszerzenie istniejących upoważnień o pozostałe kategorie. Przykładowo ktoś ma prawo jazdy klasy B1 i planuje posiadać jeszcze uprawnienia do poruszania się pojazdami klasy C1 albo D1. Ogólnie rzecz ujmując, lekcje realizuje się osobno dla grup: 1) A1, A2 oraz A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Warsztaty podstawowe dla grupy 1) mieści w sobie 6 godzin zajęć teoretycznych i 18 godzin lekcji praktycznych, a dla kategorii 2), 3) i 4) jest to 6 godzin wykładów teoretycznych i 8 godzin zajęć praktycznych. Warsztaty uzupełniające dla kategorii 1) to 3 godziny zajęć teoretycznych oraz 8 godzin praktycznych, natomiast dla kolejnych wariantów w sytuacji rozbudowania o grupy A1, A2 i A to 3 godziny warsztatów teoretycznych oraz 18 godzin praktycznych.

Jaki kurs dla kierowcy konwojenta?

Auta przewożące wartości płatnicze to unikatowy rodzaj aut. Częstokroć określa się je jako „bankowozy”, bo przekazują pieniądze do instytucji finansowych, bankomatów czy pozostałych punktów, w jakich są one niezbędne. Jeśli ktoś pragnie prowadzić pojazd transportujący środki pieniężne powinien koniecznie skończyć kurs. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z paru znaczących komponentów. Najpierw są wykłady teoretyczne, na jakich możemy dowiedzieć się sporo o aktach drogowych, przyczynach wypadków i o strategiach prowadzenia opisywanych pojazdów. Poza tym każdy kursant musi uzyskać wiedzę z zakresu psychologii kierowania bankowozem. Powinien nauczyć się np. słusznego reagowania w okolicznościach skrajnych. Natomiast lekcje praktyczne mieszczą w sobie przeróżnego stylu zawiłe wybiegi na ulicy, m in. nieregularny slalom, najazd na zapory, awaryjne zatrzymywanie się pod zaporą albo trening napadów.

Skoro zależy nam na tym, żeby pozyskać zezwolenia na samochody wiozące wartości pieniężne, musimy mieć ukończone 21 lat oraz posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii (zrobione wcześniej). Bezsprzecznie musimy jeszcze iść do specjalisty medycyny pracy i psychologa po poświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia omawianego pokroju aut. Ośrodki poprawiania techniki jazdy udostępniają uczniom ogólne porady na temat tego, w jaki sposób zdobyć wszelkie konieczne formularze. Osoby zaabsorbowane tym szkoleniem mogą zajrzeć w ten odnośnik – Kurs na pojazdy przewożące wartości pieniężne

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok