W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

Wynajem ekranów LED wynajem telebimów obsługa techniczna imprez
Wynajem czy zakup ekranu LED?
Kwiecień 7, 2017
agencja reklamowa toruń projektowanie grafiki projektowanie logo toruń
Strony internetowe – co teraz jest modne?
Kwiecień 12, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi sprawami warto iść do notariusza?

W naszym kraju osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niesłychanie istotną rolę, bowiem jest nie tylko – jak to się prosto przedstawia – „osobą zaufania publicznego”, ale także kimś, kto idealnie orientuje się w tajnikach prawa. Rejent jest stąd funkcjonariuszem publicznym – identycznie jak funkcjonariusz policji – i jego celem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze przychodzi się z dokładną sprawą i należy przynieść ze sobą wszelkie konieczne papiery. Te, jakie będą przez niego utworzone są traktowane jako dokumenty urzędowe i posiadają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co zostało w nich wprowadzone zaczyna obowiązywać. Nie jest więc dziwne, że do notariusza obowiązkowo powinniśmy zabrać, przykładowo umowy dotyczące lokaty, umowę o rozdzielności majątkowej czyli umowę wynajmu domu.

Najważniejszym celem notariusza jest podejmowanie decyzji zgodnie z imperatywami prawa, jednomyślnie z osiągniętą widzą i kompetencjami. W ogóle nie może więc dojść do „pogwałcenia” przepisów, kiedy osoba mająca posadę notariusza intencjonalnie oszukuje swoich Klientów wprowadzając liczne błędy oraz manipulacje. Każdego notariusza zobowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który wyraźnie podaje to, jak rejenci muszą postępować.

Dokumenty, jakie konstruujemy na własne potrzeby, przykładowo umowę najmu domu, pismo o pełnomocnictwie lub zaświadczenia o dostarczeniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte obowiązkowym uwierzytelnianiem przez notariusza. W większości przypadków figuruje na nich pieczątka notariusza, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść wagę oraz pewność oddanego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, więc nie musimy martwić się o dodatkowe potwierdzenia.

Krajowe prawo respektuje także takie okoliczności, w jakich rejent jest najzwyczajniej w świecie potrzebny. Są to papiery, które bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Poniżej umieszczone są wybrane z tych dokumentów:

Umowy nabycia i zbycia jakichkolwiek nieruchomości – mieszkań, domków jednorodzinnych, działek budowlanych, gruntów agrarnych, działek rekreacyjnych etc.

Ofiarowanie darowizny, jeśli zapomogą jest nieruchomość

Oświadczenie woli, czyli testament

Umowa rozdzielczości majątkowej, czyli tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeśli do podziału jest jakakolwiek nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wypunktowane powyżej dokumenty powinny mieć kategorycznie pieczątki oraz podpis notariusza. Inne krótko mówiąc nie muszą mieć kształtu aktu notarialnego, wolno zawierać je w niezależny sposób. Trzeba mieć na uwadze, iż wyłącznie umowy zawarte przed rejentem na pewno są zgodne z przepisami.

Jeśli mamy na względzie spółki handlowe, to koniecznie muszą one zawierać w obecności rejenta, np. zmiany w zarządzie, papiery tyczące się kapitału zakładowego, oświadczenie dotyczące zdobycia przez wspólnika ustalonej części wkładów.

Wykonanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczęcią oraz podpisem rejenta podlega należytym stawkom. Są one dosyć spore, lecz zależą zwłaszcza od wartości tego, co jest przedmiotem umowy. W przypadku kiedy jakakolwiek osoba pragnie sprzedać działkę wartą parę milionów złotych, wówczas powinna liczyć się z ogromnymi sumami. Ostateczna taksa jest ustalona przez Ministra Sprawiedliwości, ale naprawdę jest ona wysoka. Rejenci mówiąc w skrócie nie są przymuszeni do wdrażania najwyższych odpłatności, zaś co najważniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich zmniejszenie. Do notariusza wędrujemy zwłaszcza w niezwykle ważnych sprawach, więc takich które wymuszają poświadczenia poprzez osobę trzecią lub zamierzamy przechować sporą sumę pieniędzy.

Czy są dodatkowo inne koszty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, że rejent musi obligatoryjnie pobrać za swoje działania wynagrodzenie, pamiętajmy, by opłacić podatek, np. od czynności cywilnoprawnych i uiścić opłaty sądowe. Odpłatności owe są dostarczane przez notariusza odpowiedniemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na każdym dokumencie trzeba dokładnie sprawdzić, co trzeba pokryć. Szczególnie często Petenci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i zamierzają szybciutko pozyskać informacje mówiące o tym, ile dokładnie wynoszą wszystkie należności. Jedynie w przypadku taksy notarialnej istnieje możliwość negocjacji ceny, bo na różne inne należności notariusz najzwyczajniej w świecie wcale nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Po pierwsze – rejenci ogólnie rzecz ujmując nie mogą podejmować się działalności, jakie przeszkadzałyby w jakimkolwiek sensie w spełnianiu powinności osoby zaufania publicznego. Rejent w ogóle nie może zatem zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (np. w sprzedaży mieszkań) czy doradzaniem w biznesie.

Po drugie – mówiąc w skrócie nie może zatrudniać się bez akceptacji izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód pracownika naukowego, pracownika dydaktycznego bądź będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą jest w stanie podejmować działania paru rejentów (m in. w formie spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli planujesz dowiedzieć się o wiele więcej, kliknij w ten link – Notariusz

Komentarze są wyłączone.

Strona używa cookies
Ok